Anbefaling for å lykkes med tjenester til voksne med alvorlig utviklingshemming
En kunnskapsoppsummering trekker fram ansatte i store stillingsstørrelser som et av kjernepunktene for å lykkes med kvalitet i tjenestene. En kunnskapsoppsummering, gjennomført av Senter for omsorgsforskning, viser til følgende kjernepunkter for å lykkes med kvalitet i tjenestene til voksne personer med alvorlig utviklingshemming:
![](https://www.helsefagarbeideren.no/image/journal/2024/01/Helsefag_2024_01%20(34a).jpg)
Anita Gjermestad, Kvalitet i tjenester til voksne personer med alvorlig/dyp utviklingshemming. Rapporten kan lastes ned fra internett.
Ansatte har store stillingsstørrelser og turnusordninger som sikrer stabilitet og kontinuitet i personell.
Unngå store og samlokaliserte botilbud som krever et høyt antall ansatte.
Tett og nært samarbeid med familie, samt at foreldrenes innsikt brukes som kilde og ressurs i tjenestene.
Årvåkenhet på at personer med alvorlig utviklingshemming har større helseutfordringer enn befolkningen ellers.
Ansatte med nødvendig spesialkompetanse.
Oppmerksomhet på at brukopplevelsen av trivsel og velvære kan være særlig utfordrende å innhente fra personer med alvorlig utviklingshemming.