På hjertet
Utgave 4 – 20. november 2023

Helenes fem bud for et godt arbeidsmiljø

Det handler om små ting, men de kan få store konsekvenser

Helene Steine

Helene Steine, er styremedlem i Helsefagarbeiderforbundet for Region Vest.

Den dagen vi snakker med Helene Steine er det Halloween. Hun og flere andre pleiere har gått med morsomme hårbøyler på jobben, med horn og gresskar på. Det har vært en god dag med mye tulling og fnising sammen med beboerne på sykehjemmet i Bergen.

Å kunne starte dagen med et smil, det er tegn på godt arbeidsmiljø, synes Helene.

- Det er alltid noen som er trøtte og litt stille av den grunn. Da må vi bygge hverandre opp, sier hun.

Selvsagt er det lov å gi beskjed om at man har en dårlig dag og har «vondter» her og der. Men for å få en god start på dagen, så vil Helene helst kunne tøyse litt i garderoben. Hun bruker å tenke: Dette blir en bra dag på jobb, og jeg kan bidra med humor.

Første bud for et godt arbeidsmiljø er altså: ha humor på jobb

Etter å ha skiftet i garderoben så er det tid for kafferapport, der de fordeler oppgaver og gir tips og råd til hverandre. Å prate godt sammen under rapporten kan gjøre dagen best mulig for alle.

- Det må være lov å si, at nå har jeg gått inn til N.N. hele denne uken. Nå kjenner jeg at jeg trenger litt pause, kan noen andre ta den beboeren?

Når man stiller opp for hverandre på den måten, så kan det få stor positiv betydning for arbeidsmiljøet. Det kan hindre at noen går og bærer på noe lenge, til man plutselig eksploderer med det.

- Det er ofte travelt og underbemannet på jobb, og da kan trykket bli stort i toppen og i kroppen. Da får man mindre lunte, blir fortere irritert og kan si feil ord som noen tar seg nær av, sier Helene.

Så det andre budet er: si ifra om noe er vanskelig

Mellom avdelingene på sykehjemmet har de foldedører. De kan åpnes opp, og da hender det at det kommer noen fra de andre avdelingene og spør: Skal vi lage lunsj? Eller om de har laget litt for mye, så spør de, vil dere ha litt?

Det tredje budet blir derfor: still opp for hverandre.

Det gir et godt samhold på jobben, og en bedre dag for alle. Og så kan det være fint å treffes av og til utenom jobb, også, for eksempel gå ut og spise sammen, kanskje holde en tapaskveld.

- Vi må selvfølgelig respektere de som ikke er interessert, men vi kommer langt med å ha det litt kjekt utenfor jobb også. Ikke bare jobb-jobb-jobb, sier Helene.

Da blir det fjerde budet: ha litt sosialt samvær utenfor jobb også.

Og det femte budet? Tilby en klem av og til, til kolleger som du vet har det vanskelig.

- Senest i dag ga jeg en god kollega en klem fordi hun var litt lei seg. Det kan bety så mye å gi den lille ekstra omsorgen til de du jobber med, sier Helene.

Å ha det bra på jobb, selv i stressede situasjoner, det er kjempeviktig.

Helene liker at hun kan ha litt galgenhumor med kollegene, at de kan dele alt mulig, og til tider fnise og le av den minste ting. Det gjorde at hun gledet seg til å komme tilbake på jobb i dag, for hun har nettopp hatt to uker ferie.

- Det var kjekt å komme hjem til de faste nå. Jeg har ikke fått tullet så mye i det siste, sier hun.

Å ha det bra på jobb, selv i stressede situasjoner, det er kjempeviktig