Vær obs på fallgruvene
Om KI skal brukes i planlegging og gjennomføring av arbeidet, så må det diskuteres grundig på arbeidsplassen først, oppfordrer Delta.
.jpg)
Øystein Holm Holm-Haagensen har ansvar for Deltas teknologipolitikk.
Innføring av kunstig intelligens på arbeidsplassen bør alltid skje i dialog med tillitsvalgte.
Det gjelder uansett om den skal brukes i turnusplanlegging, eller til andre formål.
Data må sikres
En regel er at programmet må være sikret. Om data legges inn i et program som er fritt tilgjengelig på internett, så kan de havne på avveie.
– Arbeidsgiver bør ha retningslinjer for hvordan KI brukes på arbeidsplassen, og det må drøftes med tillitsvalgte i forkant, så man er enige om hva det skal brukes til og hvordan, sier Øystein Holm-Haagensen i Delta.
Kjenn til parametrene
I turnusplanleggingen, så bør tillitsvalgte være spesielt oppmerksomme på hvilke regler turnusene blir laget etter.
Ifølge Holm-Haagensen er det viktig å undersøke hvem som bestemmer parameterne for hvordan vaktlisten settes opp , og hvordan de vektes.
Det er mulig å mate den kunstige intelligensen med mengder av kriterier, forbehold og prioriteringer. Den kan ta hensyn til mye mer enn et menneske klarer, og det vil påvirke hvordan turnusen blir.
Om visse behov blir tatt særlig hensyn til, så er risikoen der for at noen andre blir dårligere ivaretatt.
«Det er ikke KI som har ansvaret for turnusen, men arbeidsgiver. Og tillitsvalgte har ansvaret for å vurdere og godkjenne den»
KI tar ikke ansvar
Selv om turnusplanene lages av en maskin, så skal fremdeles mennesker ta beslutningen.
– Det er ikke KI som har ansvaret for turnusen, men arbeidsgiver. Og tillitsvalgte har ansvaret for å vurdere og godkjenne den, understreker Holm-Haagensen.
KI er ikke nøytral
En fallgruve er å tenke på teknologien som nøytral, men det er den ikke, ifølge Holm-Haagensen.
– Den er kodet med et sett av verdier. Den har blitt trent opp til å mene hva som er bra og hva som er dårlig, og den har et mål som er definert.
Dette målet er det noen som har bestemt på forhånd.
– Toget kjører dit du legger sporet. Derfor må både tillitsvalgt og leder ha tilstrekkelig kompetanse på KI.
Begge parter trenger kunnskap
For å kunne ettergå KI-genererte turnuser trenger tillitsvalgte opplæring. Det holder ikke at bare arbeidsgiver kjenner teknologien.
– For å ha en meningsfull diskusjon må man på begge sider ha tilstrekkelig kunnskap om hvordan Ki fungerer, sier Holm-Haagensen.