Tema: Teknologi
Utgave 2 – 19. mai 2025

«Hei, det er Kristine fra digital sone»

Et digitalt besøk hos Inger Elisabeth Borg.Å få besøk til fast tid hver dag er noe som passer henne veldig godt,

- Jeg kan ikke få fullrost det nok. Det er midt blinken for meg, sier Inger Elisabeth Borg.

Å få besøk til fast tid hver dag er noe som passer henne veldig godt, slik at hun får lagt opp dagen sin ordentlig.

Hun har hatt Kristine som fast kontakt i noen uker, nå. Tonen dem imellom er lett og ledig.

- Vi tøyser og tuller. Jeg følte at vi var på bølgelengde med en gang, sier Inger Elisabeth.

- Om det er noe jeg tviler på, så kan jeg spørre og få godt svar tilbake.

Hun setter stor pris på punktligheten.

- Jeg trenger ikke å vente og lure på, «kommer de nå, kommer de nå». Jeg vet at klokken åtte da snakker vi sammen.

Tydelig kroppsspråk

En digital helsefagarbeider må kunne kommunisere tydelig over skjerm. Under samtaler med pasientene bruker Kristine Wilhelmsen et tydelig kroppsspråk. Hun vinker og viser tommel opp når noe er bra

- Jeg bruker hele meg, og de ser det på skjermen, sier Kristine.

«Jeg bruker hele meg, og de ser det på skjermen.»

- Blir man bedre kjent med pasientene enn ved fysiske besøk?

- Ja, jeg vil si det. Jeg har ingen forstyrrelser, og det blir en del prat. Det blir nært, selv om det er på skjermen.

- Vi ser ganske mye av rommet deres, og miljøet hjemme. Man får inntrykk av hvordan de har det. Vi får observert om de ser velstelte ut, eller har på seg møkkete klær. Det er mye man får fanget opp.

- Hva med det helsefaglige blikket, hvordan observerer du pasienten?

- Man legger fort merke til endringer. Hvis en person virker mer forvirret så fanger jeg det opp når de ikke er det til vanlig, sier hun.

I og med at Kristine treffer sine pasienter daglig, legger hun merke til selv små endringer. Det kan for eksempel være at de sier «hei» litt annerledes enn de bruker. Samtidig er mange flinke til å si fra om de ikke føler seg i form, er uvel, svimmel eller har sovet dårlig.

- For en helsefagarbeider er den nære pasientkontakten ofte en viktig motivasjonsfaktor i arbeidet. Hvordan kjennes det å ikke treffe dine pasienter fysisk?

- Jeg synes jeg blir godt kjent med dem og får den gode kontakten, selv om jeg ikke treffer dem fysisk. Det er like viktig å se et menneske på skjerm, å si «hei, god morgen, hvordan går det med deg, har du hatt en god natt.»

- Blir det enda viktigere å kommunisere godt?

- Ja, du må kunne prate, forklare og veilede, det er det det går ut på, svarer Kristine.

Eget program for video­samtaler

Et dataprogram beregnet på digitale hjemmetjenester, som blant annet har en kalenderfunksjon hvor ulike handlinger kan legges inn. Der har Kristine full oversikt over alle hun skal besøke digitalt.

Kan koble sammen flere

I og med at samtalen foregår digitalt, så er det enkelt å koble på flere, som fastlege, pårørende eller andre brukere av hjemmesykepleien.

Nylig testet den digitale sonen ut å invitere flere til et digitalt sosialt treff. De var tre personer som ble kjent med hverandre og snakket om løst og fast.

Sikkerhet, taushetsplikt og personvern

Døra inn til kontoret skal alltid være lukket under besøk. Hodetelefonene som benyttes er helt tette, og skjermveggen forhindrer at Kristines røst oppfattes av kollegaen.

Ingenting av det som foregår over skjerm, lagres noe sted, verken bilde eller lyd.

Journalprogrammet ligger på en egen datamaskin.

Skjermen holder militær standard og skal tåle både støt og søl.