Lederutdanning for helsefagarbeidere
I fem år har Sandsli bo- og aktivitetssenter i Bergen hatt helsefagarbeidere som avdelingsledere. Nå lages en fagskoleutdanning skreddersydd for å fylle lignende lederstillinger.
.jpg)
Som avdelingsleder har helsefagarbeider Miriam Revheim Nesse (til høyre) ansvar å sikre at det alltid er nok bemanning på jobb. Hun følger også opp beboere og pårørende på sin avdeling. Til venstre sitter kollega Rebekka Nienhuis som også er avdelingsleder på Sandsli.
Til våren blir det mulig å søke på lederutdanning for helsefagarbeidere ved Fagskulen Vestland. Målet er et fleksibelt og praksisnært studium som skal styrke helsefagarbeideres kompetanse i teamledelse og faglig samhandling.
Studiet utvikles i tett samarbeid med praksisfeltet i kommunene. En av de involverte arbeidsplassene er Sandsli bo- og aktivitetssenter. De har lang erfaring med å bruke helsefagarbeidere som avdelingsledere.
I fjor ga tankesmien Agenda ut rapporten Tiltak mot helsepersonellkrisen: Hva vi kan lære av Sandsli bo- og aktivitetssenter. I den anbefaler de sykehjem og andre helseinstitusjoner å vurdere å lyse ut administrative stillinger til helsefagarbeidere, så lenge oppgavene ikke spesifikt krever sykepleierkompetanse.
Fagskulen Vestland har fått midler gjennom Bransjeprogrammet for helse- og omsorgstjenestene til utvikling og to gjennomføringer av denne utdanningen. Bransjeprogrammet forvaltes av HK-dir.
Helsefagarbeider med personalansvar
Helsefagarbeider Miriam Revheim Nesse jobber som leder ved en somatisk avdeling på Sandsli. Det har hun gjort siden bo- og behandlingssenteret åpnet for fem år siden. Hun har personalansvaret for 16 ansatte. Alle er helsefagarbeidere, eller i ferd med å ta fagbrevet, og alle jobber fulltid. I tillegg har de noen ansatte i rene helgestillinger.
Helsefagarbeiderne drifter avdelingene, mens sykepleierne er organisert i egen stab. To av dem er primærsykepleiere for Nesses avdeling.
Avdelingslederen jobber rundt halvparten av tiden som leder, resten er hun ute i drift, og hun passer på å hjelpe til når det er behov for det.
I lederansvaret ligger å sikre at det alltid er nok bemanning på jobb. Hun har ansvar for avdelingens økonomi og budsjett, innenfor gitte rammer. Hun lager turnuser, fører oversikt over hvem som er til stede, og følger opp sykefraværet.
– Vi følger også opp og behandler avvik, gjennomfører medarbeidersamtaler og har månedlige personalmøter i egen avdeling, sier hun.
I tillegg har hun delansvar for beboere, og pårørende til beboerne på sin avdeling. Sykepleierne er delaktige, påpeker hun. Om noe medisinsk trenger å avklares, finnes alltid en å kontakte.
Nesse samarbeider med lege, ergoterapeut og fysioterapeut. Hun har jevnlige møter med de to primærsykepleierne
– Når de er på jobb, så forsøker vi å ha de på avdelingen, sier Nesse.
– Har du ansvar for det helsefaglige?
– Om det er noe de ansatte trenger opplæring i, så må jeg sikre at de får det, og at de blir oppdatert på oppgaver og prosedyrer, svarer Nesse.
– Vi har mye internundervisning på huset, legger hun til.
– Har det vært et problem for deg i jobben som avdelingsleder at du ikke er sykepleier?
– Personlig synes jeg ikke det. I og med at sykepleierne jobber på topp, er det alltid noen som raskt kan komme til, sier hun.
Slik kan modulene i lederutdanningen se ut. Hver er på fem studiepoeng
Teamlederrollen i praksis
Rolleforståelse, etikk, HMS, kommunikasjon, pasientsikkerhet og psykososialt arbeidsmiljø.
Samarbeid og ledelse i tverrfaglige team
Relasjonell ledelse, konflikthåndtering, endringsledelse, pårørendesamarbeid og psykologisk trygghet.
Kvalitetsarbeid og faglig utvikling i helsetjenesten
Systematisk forbedringsarbeid, kvalitetsverktøy, digitale og innovative løsninger, fagformidling og trygghetskultur.
Utdanningen er nå ute til høring. Endringer kan skje.
Bli tryggere i lederrollen
.jpg)
Renate Westervik Alvestad ved Fagskulen Vestlandet vil rigge kommunen for framtiden med den nye lederutdanningen for helsefagarbeidere.
Gjennom møter med kommuner og studiesenter avdekket Fagskulen Vestland et behov for utdanning av teamledere.
– Dette er tradisjonelt en stilling som sykepleiere har hatt, men i dag ser vi at oppgaver blir flyttet på, og at flere helsefagarbeidere og annet helsepersonell nå får ansvar som teamledere, sier prosjektleder Anne Britt Fedøy.
Det nye studiet skal bidra til å gjøre helsefagarbeidere tryggere i lederrollen, og gi verktøy til å koordinere arbeid, fremme samarbeid og utvikle gode fagmiljø, gjennom tre korte, frittstående moduler på fem studiepoeng hver.
For tiden er studieplanen ute på høring hos praksisfeltet. De foreløpige modulnavnene er Teamlederrollen i praksis, Samarbeid og ledelse i tverrfaglige team, og Kvalitetsarbeid og faglig utvikling i helsetjenesten.
Lektor ved Fagskulen Vestland, Renate Westervik Alvestad har besøkt Sandsli for å motta innspill fra helsefagarbeidere som er i lederroller. Hun ble inspirert, og håper utdanningen skal bidra til å organisere helsetjenesten bedre framover.
– Vi har ikke nok hender og kompetanse. Vi må organisere på en annen måte, sier hun.
Hun tror det kan det være nødvendig å bryte ned hierarki og barrierer som gjør det vanskelig for helsefagarbeidere å bli ledere i helsevesenet.
– Trenger du å være i en lederstilling for å ha utbytte av utdanningen?
– Nei, det holder å være faglig nysgjerrig og utviklingsorientert. Vi ønsker at kommunene skal rigge seg for framtiden, og vi vet at omorganiseringer skjer. Så jo flere i teamet som har kompetanse, jo flere har man å bygge laget med, svarer Alvestad.
Utdanningen er bare på 15 studiepoeng og ledelse er et stort fag, men det er en begynnelse.
– Dette er en liten modulutdanning som vi håper å kunne utvide, sier hun.
Kanskje kan det bli mer lederutdanning for helsefagarbeidere på sikt, dersom arbeidslivet etterspør kompetansen.
Ledelse er også en del av ny utdanning ved Fagskolen Innlandet
Neste høst starter Fagskolen Innlandet opp en utdanning som heter Spesialisering innen helsefremmende arbeid, komplekse hjelpebehov og ledelse.
Ledelsesmodulen i utdanningen skal gjøre studenten i stand til å lede seg selv og mindre team.
– Her kommer vi til å bruke interne krefter som er gode på ledelsesfaget, med muligheter til å bygge videre, sier Avdelingsleder Line Narvesen Jørgentvedt ved Fagskolen Innlandet.
Denne modulen gir bare en innføring i ledelse. For helsefagarbeidere som ønsker å fordype seg i temaet har Fagskolen Innlandet egne utdanninger i økonomi og ledelse, opplyser Jørgentvedt.
En utdanning i økonomi og ledelse på 60 studiepoeng, og en modulutdanning i operativ mellomledelse på 15 studiepoeng. Begge utdanningene er beregnet på studenter både i privat og offentlig sektor.