Tema: Fagskole
Utgave 4 – 17. november 2025

Spesialisering i sårbehandling, ti studiepoeng

Til våren starter Fagskolen Diakonova en ny utdanning som retter seg spesielt mot sår. Den skal bidra til bedre samhandling rundt sår i helsetjenesten, så flere kan dele på oppgavene.

Tekst:
Ann Beate Grasdalen

Annette Bråthen, utviklingsansvarlig ved Fagskolen Diakonova

Iløpet av ti uker lærer studenten å observere, vurdere, planlegge, gjennomføre og evaluere behandlingen av de vanligste sårtypene, som akutte sår, vanskelig helende sår, venøse og arterielle sår, diabetesrelaterte sår, trykksår og postoperative sår.

Et sentralt tema i utdanningen er oppgavedeling. Studentene skal få innsikt i egen rolle og handlingsrom.

For å få til et godt samarbeid må alle vite hva de skal se etter, hvordan de skal handle og hvorfor tiltakene utføres. Dette krever at alle på arbeidsplassen har en felles forståelse og et felles språk rundt sårbehandling.

Alle ansatte, også sykepleiere, kan ha nytte av denne utdanningen, påpeker Annette Bråthen. Hun er utviklingsansvarlig ved fagskolen.

For de uten formell kompetanse er opptak gjennom realkompetansevurdering mulig.

Ukentlig samling fra 13-15

Undervisningen er for det meste digital, over ni faste samlinger som er ment å foregå i arbeidstiden. Tidspunktet er nøye valgt for å passe inn i arbeidshverdagen.

– Samlingene varer i to timer, fra klokken ett til tre på ettermiddagen hver uke. Vår erfaring er at arbeidsgiver ofte tilrettelegger slik at studentene kan følge undervisningen i arbeidstiden. De som har dagvakt får som regel sitte et sted på arbeidsplassen og delta digitalt, sier Bråthen.

Hun erfarer at mange studenter sliter med å få betalt permisjon for å være med på fysiske samlinger. Digitale samlinger det enklere å sette av plass til opplæring under arbeidstiden. Da trenger ikke studenten å dra fra jobben.

Omvendt undervisning

Digital undervisning har blitt veldig vanlig de siste årene. Så lenge det organiseres på en god måte, fungerer det, ifølge Bråthen.

– Det er ikke to timer med lytting til en forelesning, for det gir dårlig utbytte, særlig på nett, sier hun.

Fagskolen Diakonova bruker en metode som kalles omvendt undervisning, hvor studentene er active under samlingen med å diskutere fagstoff og løser oppgaver

Oppmøtet er obligatorisk, og man må møte forberedt.

– Du skal ha gjennomgått teorien på forhånd. Det kan være tekster du skal ha lest, videoer fra lærere, podkaster og interaktive oppgaver, forteller Bråthen.

Fysisk ferdighetstrening

Ikke alt kan læres digitalt. – Det er noe med å føle, ta og utføre prosedyrene i praksis, sier Bråthen.

Ferdighetstreningen skjer over to dager med fysisk oppmøte, ved ulike studiesteder rundt i landet (Se studiesteder i oversikten)

Under den avsluttende oppgaven filmer studenten et sårskift, og begrunner faglig hvorfor de velger å gjøre det på den måten.

Jeanette Bækkevold, til venstre, og Linda Bjørnsletten trener på sårbehandling.

Foto: Fagskolen Diakonova

Lærer vurdering av sår

Observasjon og vurdering av sår foregår etter prinsippene i TIMES, som er mye brukt i helsetjenesten, ifølge Bråthen. T står for tissue, som betyr hudvev på engelsk, I for infeksjon, M for moisture (fuktighet), E for epitelceller og S for surrounding skin (omkringliggende hud).

Digitale løsninger

Studentene lærer å bruke digitale løsninger for oppfølging av sår, som å sende bilder til en sårpoliklinikk.

Under studietiden får alle tilgang til det digitale beslutningssystemet VAR Healthcare, der alle sårprosedyrene ligger.

– Vi er opptatt av at de skal følge kunnskapsbaserte prosedyrer og får tilgang til det når de er her, sier Bråthen.

Studiesteder

Bergen, Førde, Gol, Jessheim, Skien, Drammen, Tinn, Hurdal, Helgeland, Lillestrøm, Oslo, Tromsø, Trondheim og Bodø.